סרטן-במיתרי-הקול.jpg

סרטן מיתרי הקול

סרטן מיתרי הקול הוא גידול ממאיר שמקורו ברקמת מיתרי הקול. תאי הגידול מתרבים בצורה לא מבוקרת במיתר ופוגעים בתפקודו. בשלבים מתקדמים תאי הגידול יכולים להתפשט מעבר למיתרי הקול אל בלוטות לימפה בצוואר ובהמשך אף לאיברים אחרים בגוף.

גורמי סיכון

גורמי הסיכון העיקרים להתפתחות סרטן מיתרי הקול הינם עישון ושתיית אלכוהול מרובה.

שימוש רב בקול, צעקות וכו' אומנם יכולים לפגוע באיכות הקול ולגרום להופעת יבלות או פוליפ, אך אינם מהווים גורמי סיכון להתפתחות סרטן.

סימנים מחשידים

גידול במיתר הקול גורם בראש ובראשונה להופעת צרידות. רקמת מיתרי הקול עדינה מאוד ולכן הפגיעה באיכות הקול מופיעה כבר בשלב מוקדם של התפתחות הגידול. זו הסיבה שמרבית המטופלים פונים לרופא ומאובחנים בשלב ראשוני של התפתחות הגידול.

כמובן שלא כל צרידות משמעותה התפתחות גידול במיתרי הקול. במרבית המקרים הצרידות נגרמת בשל מאמץ קולי, צינון, שיעול ועוד, ומשתפרת במסגרת זמן של ימים ספורים. צרידות שמתפתחת ללא רקע של מאמץ קולי, נמשכת מעבר לשבועיים, הולכת ומחמירה ומיוחד בקרב מעשנים, מחייבת בדיקה ע"י רופא א.א.ג

סימנים נוספים אפשריים: הפרעה בבליעה, כאב גרון, מצוקה נשימתית.

בדיקות ואבחון

בדיקת מיתרי הקול בעזרת סיב אופטי.

לעיתים יש צורך בביצוע צילום CT של הצוואר או MRI.

האבחנה הסופית נעשית ע"י לקיחת דגימה (ביופסיה) מהמיתר בהרדמה כללית בחדר ניתוח או בהרדמה מקומית במסגרת מרפאתית תוך שימוש בציוד אנדוסקופי מתקדם.

טיפול

כפי שצוין, מרבית המטופלים מאובחנים בשלב מוקדם של התהליך הגידולי, עובדה שתורמת לשעורי ההצלחה הכה גבוהים של הטיפול בגידול מיתרי הקול (מעל 90% הצלחה לריפוי מלא)

קיימות שתי אפשרויות טובות מאוד לטיפול בגידול: קרינה לגרון, או ניתוח אנדוסקופי בעזרת לייזר לכריתת הגידול. בגידולים קטנים קיימת עדיפות לכריתה בלייזר, אך ההחלטה הטיפולית הסופית מבוססת על מערכת שיקולים המותאמת לכל מטופל.